DNEVNA SVETLOBA JE NUJA, NE RAZKOŠJE


90 % svojega časa preživimo v zaprtih prostorih, pri čemer nimamo nobenega nadomestila za dnevno svetlobo, ki bi nas varoval pred negativnimi zdravstvenimi posledicami pomanjkanja svetlobe. 


Tudi najsvetlejša umetna svetloba se ne more primerjati z dnevno svetlobo, ki je potrebna za naše zdravje. Z znanstvenimi raziskavami je bilo dokazano, da obstajajo povezave med pomanjkanjem dnevne svetlobe ter najrazličnejšimi telesnimi in duševnimi težavami. Strokovnjaki pravzaprav ocenjujejo, da 15 % svetovnega prebivalstva trpi zaradi različnih stopenj sezonske razpoloženjske motnje oz. zimske depresije (»Seasonal Affective Disorder« – SAD), pri čemer je ta težnja večja pri večji zemljepisni širini.  

Poleg tega obstaja veliko drugih zdravstvenih težav, povezanih s pomanjkanjem dnevne svetlobe. Ena od njih je pomanjkanje vitamina D, ki se ga povezuje s težavami, kot so utrujenost, izčrpanost in večja dovzetnost za bolezni. Biti moramo na prostem, da telo izpostavimo sončni svetlobi, ki omogoča tvorjenje vitamina D, pri čemer moramo biti v Evropi in severnih državah na prostem poleti. Poleg tega lahko umetna svetloba zmoti delovanje naše notranje ure, kar lahko povzroči težave s koncentracijo, visok krvni tlak in drugo.

SIMPTOMI

Čeprav posledic pomanjkanja dnevne svetlobe ni mogoče opaziti neposredno, jih je kljub temu treba jemati resno. Naš metabolizem potrebuje dnevno svetlobo, da bi deloval tako, kot mora, zato so pogost simptom splošna izčrpanost in težave s spanjem. Težave s spanjem pa so povezane s težavami, kot so stres, depresija, bolezni srca in večja dovzetnost za okužbe.

REŠITVE

Ko govorimo o vnašanju več dnevne svetlobe v naše vsakdanje življenje, večina ljudi najbrž pomisli, da gre za odziv na težavo, za katero niso vedeli, da jo imajo. Zaradi tega jih je težko motivirati. Toda upoštevajte, da so te težave resnične in da je mogoče z njihovo obravnavo korenito izboljšati splošno kakovost življenja.

Znanstveniki so dokazali, da več dnevne svetlobe izboljša telesno in duševno zdravje, zato je tukaj nekaj majhnih, preprostih sprememb, ki jih lahko v življenje vnesemo še danes:

1.


Sledite (naravni) svetlobi

Svoj dom in delovno mesto osvetlite s čim več dnevne svetlobe. Umetna svetloba ne more nadomestiti pozitivnih lastnosti sončne svetlobe, ki je naravni antidepresiv, zato si prizadevajte, da bi bila dnevna svetloba glavni vir svetlobe, in jo po potrebi dopolnite z umetno svetlobo. Poleg tega jedilno ali delovno mizo premaknite bližje k oknu.

2.


Pojdite na sprehod

Bodite na prostem, kadar je mogoče, in si prizadevajte, da si redno pretegnete noge. Večina znanstvenikov se strinja, da sta dve uri izpostavljenosti dnevni svetlobi na dan odličen način za izboljšanje duševnega počutja.

3.


Ujemite ritem

Naše telo je lahko usklajeno s 24-urnim ritmom spanja, dela in prostega časa samo ob ustrezni izpostavljenosti svetlobi in temi. Če je mogoče, naj bodo spalnice ter zlasti sobe otrok in najstnikov, pri katerih je biološka ura zamaknjena in zjutraj težko vstanejo, obrnjene na vzhod proti jutranjemu soncu.

POGLED NA ŠIRŠO SLIKO

Poleg novih vsakodnevnih navad je pomembno tudi, da izkoristite priložnosti za korenite spremembe notranje klime v svojem domu. V zaprtih prostorih preživimo 90 % svojega časa, od česar ga dve tretjini preživimo v svojem domu, zato je to pravo mesto za začetek uvajanja sprememb za izboljšanje življenja v zaprtih prostorih.

 

Izboljšanje obstoječega prostora

Premislite, kako lahko v notranje prostore vnesete nekaj zunanjega okolja z večjo količino dnevne svetlobe v domu. Ker nas večina živi v mestnem okolju, smo se do neke mere oddaljili od narave. Izberite okna ali vrata, ki zagotavljajo večjo količino dnevne svetlobe v prostoru, in pri tem upoštevajte, da strešna okna zagotavljajo več dnevne svetlobe kot vertikalna okna.

Ustrezna razširitev bivalnega prostora

Kakovost bivanja v zaprtih prostorih lahko izboljšate tako, da svoj dom razširite z dodatnimi kvadratnimi metri. Razmislite o prenovi podstrešja ali prizidku in dajte prednost rešitvam, ki zagotavljajo svež zrak in dnevno svetlobo.

Selitev

Ko iščete nov dom, upoštevajte, da imajo lahko starejše nepremičnine težave, ki vplivajo na notranjo klimo. Prepričajte se na primer, da okna zagotavljajo dovolj dnevne svetlobe. V nasprotnem primeru razmislite o dodajanju oken ali vrat. Pri prenovi izberite svetlejše odtenke barve. Tako v svojem domu ustvarite zrcalne površine, ki bolje odsevajo svetlobo.


DNEVNA SVETLOBA LAHKO IZBOLJŠA UČNE SPOSOBNOSTI OTROK DO 15 %

Znanstveniki so ugotovili, da učilnice z obilo dnevne svetlobe zagotavljajo učinkovitejše učenje kot učilnice z malo svetlobe. Nobenega dvoma ni, da lahko o enakih prednostih govorimo tudi v primeru domov in delovnih mest.

KAJ LAHKO STORIM?

Obstajajo številni načini, kako dom napolniti z boljšim zrakom in več dnevne svetlobe. Nekateri načini so hitri in preprosti, drugi pa zahtevajo več časa, vendar bodo zagotovili zanesljive in dolgoročne prednosti.